måndag 24 maj 2010

Jordnötsbitar


En himmelskt god kaka som jag gjorde i lördags!
Ska skäras i fyrkanter vilket jag inte hade gjort när jag tog bilden...men testa receptet!

Ingredienser:
1½ dl brun farin
1 dl strösocker
200g rumsvarmt smör eller margarin
1 dl jordnötssmör
1 ägg
3½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
100g mörk choklad

Glasyr
75g smör eller margarin
75g mörk choklad
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl grovt hackade salta jordnötter

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Rör farin, socker, smör och jordnötssmör smidigt. Rör ner ägget i smeten.
Hacka chokladen grovt och blanda den med vetemjöl och bikarbonat. Blanda ner mjölblandningen i smeten.
Bred ut alltsammans i en liten långpanna(ca 25 * 35cm) med bakplåtspapper.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20-25 min.
Glasyr: Smält smöret i en kastrull och ta det från värmen. Blanda ner chokladen och låt den smälta.
Tillsätt flor-och vaniljsocker och rör om. Bred glasyren över den något avsvalnade kakan.
Strö jordnötterna över och låt kakan kallna innan du skär den i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar